Un dels trets qualitatius de l’escola Peter Pan és el projecte d’anglès, una de les llengües vehiculars als nostres espais d’aprenentatge al llarg de tota l’escolarització. L’experiència ens demostra que la interacció amb referents adults de confiança de parla anglesa afavoreix un aprenentatge gradual i natural d’aquesta segona llengua.
L’English Project de l’escola comença a la Llar d’infants i s’adapta a cada etapa amb l’objectiu d’acabar la Primària amb una molt bona competència oral i escrita en llengua anglesa.
A l’escola Peter Pan pensem que aconseguir un clima escolar positiu és la base del benestar emocional dels alumnes (un dels nostres objectius principals) i sabem que influeix directament en el seu procés d’aprenentatge.
· Crear un clima escolar i de relació entre totes les persones de l’escola i de l’entorn que afavoreixi el respecte, el benestar, l’entesa i la voluntat de col·laboració com a base del treball ben fet, l’aprenentatge i el progrés en l’adquisició de competències.
· Promoure la coneixença d’un mateix i dels altres per tal de potenciar el respecte a la diversitat en un marc de valors compartits en el que tothom se senti corresponsable.
· Fomentar la cultura de la pau i la no-violència.
Programa de prevenció de la violència i l’assetjament escolar basat en la tutorització entre els alumnes de 3r i 5è i entre els de 4t i 6è.
Llegir mésSessions personalitzades per mitjà de la conversa en petit grup amb el tutor o tutora del grup classe.
Llegir mésPrograma d’acompanyament dels alumnes d’altres cultures, països i llengües en el seu procés d'adaptació dirigit per mestres amb formació específica.
Actuacions i activitats encaminades a fer un seguiment constant i proper de l'alumne amb la finalitat d’afavorir un entorn adequat per prevenir i gestionar conflictes.
Dinàmiques encaminades a resoldre les situacions de conflicte i reforçar els vincles afectius entre les persones implicades.
A Educació Infantil les parelles amigues dins del grup classe s’ajuden, treballen juntes i es fan costat.
Els alumnes de 1r i els de 6è es troben per llegir plegats i compartir el gust per la lectura.
Estona de menjador i d’esbarjo amb educadors de referència. Espai de relaxació a l’aula, previ a l’inici de les classes de la tarda.
Els alumnes de 3r a 6è de primària adquireixen l’hàbit d’expressar-se per escrit a la “llibreta de pensaments” que reforça el vincle amb les seves mestres.
La diversitat és un fet natural, és la normalitat: l’escola reflecteix la societat on es troba, que és diversa, plural i heterogènia. A l’escola respectem el ritme de cada alumne i apostem per un treball multinivell dins l’aula, reforçat quan cal per la codocència o els grups desdoblats. Combinar diverses metodologies de treball ens ajuda a adaptar-nos a cada situació i a cada objectiu d’aprenentatge.
Ens agrada llegir i escriure
L’aventura d’aprendre a llegir i a escriure comença a Educació Infantil i va evolucionant al llarg de tota l’escolaritat. Des de l’emoció de conèixer el propi nom per primera vegada fins als textos reflexius dels Pensaments (reflexions escrites sobre fets quotidians que els alumnes de 3r a 6è comparteixen amb el seu tutor), l’escriptura creativa: la poesia en català i en anglès, els contes en els tres idiomes…. Llegir i escriure a la nostra escola és un plaer, i també és una eina imprescindible per entendre el món que ens envolta i poder expressar-nos correctament.
Experimentem amb les matemàtiques
Que vol dir raonar, provar, fer-se preguntes, resoldre problemes, manipular i establir connexions amb el món que ens envolta. El mètode Innovamat fomenta l’aprenentatge competencial de les matemàtiques a partir del diàleg i la manipulació.
Aprenem a cuidar-nos
Tenir cura del cos i de l’entorn és un eix transversal de l’escola: una alimentació equilibrada, saber d’on venen els aliments que mengem i activitat física regular. A l’escola tenim un petit hort que cada estació ens ofereix algun producte per degustar. La psicomotricitat, l’educació física (natació setmanal i altres esports), la dansa i l’esport extraescolar ens mantenen en forma!
Som creatius
La música i l’art són ben presents a l’escola a totes les etapes: ens agrada cantar i ballar, dibuixar, pintar i experimentar. L’art com a forma d’expressió i també de descobriment d’un mateix: el dibuix i el traç va evolucionant amb l’infant; el cançoner personal es va omplint de sons i de paraules.
Coneixem i cuidem el nostre entorn
Les convivències a la natura són un moment molt especial ple d’emocions compartides que ens permeten conèixer-nos millor en un entorn diferent. A més, les sortides que fem al llarg de l’any, ens ajuden a descobrir el nostre entorn: el barri de Sarrià, la ciutat de Barcelona, la història i l’entorn natural de Catalunya. Des de fa anys, formem part del Programa Escoles +Sostenibles, que fomenta iniciatives de millora del centre i de l’entorn, per comprometre’ns amb la sostenibilitat i amb la construcció d’una ciutat més responsable.
Els Pensaments són un dels tresors pedagògics de la nostra escola i és per això que volem explicar-vos-ho.
Des de fa anys, els alumnes de la nostra escola fan setmanalment un exercici d’escriptura lliure que anomenem Pensaments. Aquests textos parteixen de l’observació del dia a dia i de la visió crítica del que els preocupa. Són escrits breus i personals, que busquen una pausa per a la introspecció, els ajuden a pensar i els motiven a trobar paraules per expressar-se millor.
Què preocupa als nens i nenes de primària? En què pensen? Què els fa feliços? Quines paraules troben per expressar el seu món interior? Us convidem a descobrir-ho amb nosaltres en les publicacions regulars que, amb el permís del seu autor o autora, en fem a les nostres xarxes socials.
A escriure, se n’aprèn escrivint i l’escriptura facilita el coneixement d’un mateix. Aquí us compartim quatre mostres d’aquest aprenentatge, d’alumnes de 3r, 5è i 6è.
Cada curs, amb la tardor, les plomes estilogràfiques arriben a tercer de primària. És un moment que fa molta il·lusió a alumnes i mestres.
Escriure amb ploma demana tranquil·litat i activa la reflexió: cal pensar què vols dir i com ho vols dir; cal coordinar el pensament amb la motricitat de la mà, dels dits, i prendre consciència també de l’estètica: una cal·ligrafia bonica, amb una ortografia cuidada, permet una lectura més agradable i plaent. I la ploma, de 3r a 6è de Primària, ens hi ajuda.
Aprendre a llegir i a escriure, a més, són cares d’una mateixa moneda. L’escriptura engega tota una maquinària que posa en marxa més regions del cervell que quan usem un teclat. Com explica el neurobiòleg Héctor Ruiz, els estudis demostren que quan els nens escriuen a mà s’activen també parts del cervell relacionades amb l’aprenentatge de la lectura.
Sabem que alguns dels nostres exalumnes han mantingut el costum d’escriure amb ploma, i que a d’altres aquesta destresa adquirida de petits els ha ajudat de grans. En qualsevol cas, seguim convençuts que aquest hàbit és un dels tresors pedagògics de la nostra escola.
Les celebracions a l’escola marquen el pas de les estacions i ens arrelen a les tradicions populars. Alumnes i mestres preparem amb molt il·lusió activitats, poemes, cançons, danses i dibuixos per trobar-nos tots junts, sovint amb les famílies, i compartir una estona junts.
Són festes sempre emocionants, ja que els nens i nenes de totes les edats tenen ocasió de mostrar el que han preparat tant col·lectivament com de manera individual.
A l’Escola Peter Pan celebrem: la Castanyada (en català) i Halloween (en anglès), Santa Cecília (Dia de la Música), el Dia Escolar de la No-violència i la Pau, la Festa de Nadal, el Carnaval i la Diada de Sant Jordi.
Quan inspirem a una persona li provoquem una reacció interna enriquidora a tots els nivells. Es genera una energia molt positiva plena d’emocions, d’idees, de motivacions i de felicitat, que porta la persona a voler explorar i a saber explorar-se, a millorar en la seva evolució personal i a motivar-la a aconseguir els seus reptes personals.
Inspirem Persones (veieu en aquest web la informació ampliada) és la nostra metodologia pedagògica que apliquem a les escoles de la Fundació els Arcs amb l’objectiu primordial d’inspirar a l’alumnat a ser les persones que volen ser a la vida. Una metodologia que els ajuda a obtenir les eines necessàries per adaptar-se a la societat del futur i a il·lusionar-los per tenir l’energia que els cal per canviar el món.
És una forma de treballar que precisa tenir una bona organització i un professorat compromès per tal de posar l’alumne en el centre de l’aprenentatge i aconseguir que rebi una atenció personalitzada i inclusiva.
Inspirem Persones implica molta creativitat i experiència pedagògica per tal de preparar les activitats docents perquè aquestes siguin vivencials i inspiradores, i alhora afavoreixen l’assoliment de coneixements, l’aprenentatge dels idiomes, l’educació en valors i la gestió de les emocions, entre moltes altres coses.